Taky se vám stává, že vidíte akční nabídku výrobku s upozorněním na skvělou slevu, ale původní cena zboží uvedená není? Takže nedokážete určit, o kolik peněz je vlastně zboží zlevněné?
Zboží je v akci, ale o jakou slevu se vlastně jedná?
Podle vedoucího právního oddělení dTestu Lukáše Zeleného je to běžný jev. „Často se objevují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a heslo V akci! použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání spotřebitele. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu.“
Česká obchodní inspekce se na takové prodejní taktiky zaměřuje rok co rok. Kontroluje nabídky zboží za akční ceny a sezónní slevy. Za pochybení uděluje nemalé pokuty v desítkách tisíc korun. Přesto u 40 % kontrolovaných prodejců a poskytovatelů služeb na tyto přestupky naráží a pokutuje.
Bohužel to neznamená, že zbylých 60 % kontrolovaných prodejců je poctivých a nekalým praktikám se vyhýbá. ČOI totiž jen těžko prokáže, že došlo k přestupku. Mluvčí ČOI Jiří Fröhlich vysvětluje: „Každý případ je třeba posuzovat individuálně. Pokud bude zboží za původní cenu nabízeno týden, jen obtížně bychom mohli konstatovat, že podnikatel klamal spotřebitele. Na druhou stranu, pokud by například internetový obchod zdražil určité zboží pouze na pár hodin, aby ho následně se slevou nabízel za původní cenu, mohl by se už dostat do křížku se zákonem.“
Prokázat prodejci, že zboží za původní cenu nikdy nenabízel, mu musí pracovníci České obchodní inspekce. A bohužel se velmi těžko prokazuje, že dané zboží za vyšší cenu prodejce nenabízel třeba jen jediný den. Takovou klamavou obchodní taktiku lze zjistit jen velmi těžko.
Že se na zlevněné zboží nevztahuje záruka? Hloupost!
I na zboží zakoupené ve slevě platí dvouletá záruka. Pokud je však zboží zlevněné z důvodu nějaké vady, měl by být zákazník o této vadě informován. Na tuto vadu pak nelze uplatnit záruku. Ovšem na případné jiné vady platí zákonná záruka 24 měsíců.
V případě akcí, kdy platíte za jeden či 2 kusy zboží a ten další získáváte zdarma, se záruka vztahuje pouze na vámi zaplacené zboží. Nicméně je nutné určit, který kus je tím „darem“. Pokud to nelze a pokud není možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, pak jde jen o množstevní slevu. A v tomto případě můžete reklamovat každý kus zboží zvlášť.
Délky záruční doby podle občanského zákoníku
Občanský zákoník upravuje dobu záruky:
- u spotřebního zboží na 24 měsíců (u použitých věcí lze zkrátit až na 12 měsíců – tato skutečnost musí být uvedena v prodejním dokladu)
- u potravin 8 dní (může být zkrácena nebo prodloužena; toto musí být uvedeno na obale)
Pokud je však u věci vyznačena lhůta k použití (např. na obalu nebo v návodu), končí pak záruka uplynutím této lhůty.
Občanský zákoník upravuje také délku záruční doby:
- u krmiv na 3 týdny, při prodeji zvířat na 6 týdnů
- při zhotovení věci na zakázku je záruka na výrobek 6 měsíců
- u oprav jde o 3měsíční záruku
- u staveb je záruka 3 roky, na stavební práce 18 měsíců