Ať už nakupujete pro sebe, nebo pro své blízké, měli byste pečlivě své investice zvážit, než něco vložíte do nákupního košíku. Ukvapenost se rozhodně nevyplácí!
 

Měkké dárky, aneb jak poznat kvalitní textil

Nejspíš často litujete, že jste utratili peníze za něco, co jste nakonec použili maximálně jednou. Nejčastěji podobný případ sedí na oblečení. Koupíte sami sobě nebo někomu z rodiny za drahé peníze tričko, které se jeví v tu chvíli jako správný nápad. Už po prvním praní se ale tričko zmenší, vzniknou na něm žmolky, začnou se párat švy…  Jak poznáte kvalitní oblečení, za které se vyplatí utrácet peníze?

Jak poznat kvalitní materiál?

Kvalitní materiál si vždy zachová svůj tvar. Tkaninu v ruce natáhněte. Materiál by se mezi prsty neměl zvlnit.

Oděv si nikdy neudrží svůj tvar, pokud neobsahuje umělé materiály. Lidé často mylně vyhledávají cedulky s nápisem „100% bavlna“. Ne! Pokud oděv obsahuje z 80 % bavlnu a zbytek tvoří umělá vlákna, je to to nejkvalitnější oblečení, které na trhu naleznete. Příměs umělin totiž dodá oděvu pružnost.

Zatněte ruku v pěst

Stačí v zaťaté pěsti stisknout kus látky daného kusu oblečení. Několik sekund tak tričko podržte a sledujte jeho dění, když ho pustíte. Pomačká-li se jako papír, značí to, že se tričko při prvním vyprání vytahá.

Zkontrolujte švy a lemy

Rukou natáhněte jednotlivé díly a zkontrolujte, zda jsou správně sešité. Mezi švy nesmí být velké mezery, nesmí se párat ani z nich nesmí trčet nitky. Švy musí být v pravidelné vzdálenosti a velikosti. Projděte je skutečně poctivě, v tomto případě se nejčastěji setkáváme se závadou.

Stejně tak projděte i lem. Ten se nesmí párat, přehýbat, musí být rovný, nepokroucený a vcelku.

Překontrolujte pořádně také obšití dírek na knoflíky. Ani zde se nesmí vyskytovat žádný přerušovaný šev ani vyčnívající nitka.

Dejte pozor na zip

Překontrolujte, zda do zipu nezasahují žádné nitky, zda se nezadrhává a funguje tak, jak má. Upřednostňujte kovový zip. Plastové mají tendenci se ničit, lámou se, roztahují, vyjíždí z jezdce. (Dejte pozor nejen na hlavní zipy, ale i na zipy u kapes.)

U hlavního zapínání (především u mikin a u bund) překontrolujte délku stran. Výrobci často ve spěchu strany zašijí každou jinak a kusy oblečení k sobě pak ne úplně sedí.
 

Ukvapenost, aneb čas jsou peníze!

To je pravda, která platila již dávno a jistě vždy platit bude. Avšak neznamená to jen spěchat, ale také si počkat na správnou dobu. Někdy právě to čekání vám může ušetřit co nejvíce peněz...

Pravidlo deseti vteřin

Představte si, že jdete nakoupit, máte seznam věcí, které skutečně potřebujete a přestože víte, že se ho musíte držet, nedokážete to. Uvidíte něco, co mozek v tu chvíli vyhodnotí jako nezbytné pro váš život a během několika okamžiků je položka ve vašem košíku, vzápětí na pokladním páse a až doma vám dojde, jak zbytečná útrata to vlastně byla.

Pravidlo deseti vteřin říká: Před každou položkou, kterou umístíte do košíku, se na deset vteřin zastavte a zamyslete, zda ji skutečně potřebujete. Pokud předmět držíte v ruce a skutečně deset vteřin přemýšlíte o tom, zda je pro vás útrata za něj nezbytná, obvykle se vám podaří určit jeho skutečnou hodnotu pro váš život.
 

 


Může se jednat o čokoládu za dvacet korun, může ale také jít o robotického pomocníka do vaší domácnosti, který má cenu několika tisíc. (U podobných položek berme s rezervou pojem „držet předmět v ruce“.)

Díky podobným úvahám člověk často přijde na to, že spoustu věcí nepotřebuje, a rozdíl v peněžence bude poměrně výrazný.

Pravidlo třiceti dní

Říkáte si, že si pořídíte nový mobilní telefon a musíte ho mít okamžitě… Velmi častá chyba při nakupování dražších věcí, na které se vyplatí čekat. Chcete-li nový vysavač, telefon, notebook nebo pomocníka do domácnosti, na kterého můžete 30 dní počkat, nebuďte nedočkaví.

Pravidlo třiceti dní říká: Chcete-li si koupit dražší věc (v řádu několika tisíc) nechte si třicetidenní lhůtu na rozmyšlení, zda předmět skutečně potřebujete. Často během těch dní zjistíte, že si bohatě vystačíte se starým telefonem, že peníze potřebujete investovat do něčeho důležitějšího, nebo že se vám zkrátka nový objekt jen příliš líbil a vy jste jednali ukvapeně.

Navíc, pokud se rozhodnete, že skutečně potřebujete „novinku“, během třiceti dní už nový telefon nebude novým a vy si pak budete moci prohlédnout ty nejnovější a vybrat skutečně ten, který splní veškerá vaše očekávání.

Požádejte o využití okamžité výměny

Spousta obchodů v dnešní době nabízí k předmětům za poplatek různé výhody a služby. Těmi mohou být prodloužené záruky, nebo právě takzvaná okamžitá výměna

Jedná se o to, že si zákazník připlatí ke kupovanému předmětu určitou částku (bývá to podle ceny produktu obvykle kolem 10 % z ceny) a za tento příplatek získá možnost produkt kdykoli vrátit a ihned dostat nový. Nejde tedy o reklamaci jako takovou, ale ať už se s přístrojem stane cokoli (přestane fungovat, spadne na zem a rozbije se), máte okamžitě právo na nový. Vyplatí se tedy připlatit si.

Pokud máte přístroj dva roky, těsně před koncem záruky ho vezměte k prodejci a požádejte o využití okamžité výměny. Dostanete tak okamžitě zcela nový produkt, na který se opět vztahuje tato možnost okamžité výměny a dvouletá záruka. V danou chvíli na prodejně nekontrolují, zda zboží něco je.

Přinesete například telefon, řeknete, že není v pořádku, okamžitě vám dají nový. Podle mého názoru později zjišťují, zda přístroji něco skutečně je. Pokud zjistí, že ne, dají ho opět do prodeje. Osobně se mi například stalo, že jsem si koupila tablet, který měl již nastavené nějaké uživatelské rozhraní. Když jsem ho vracela, protože se mi nelíbilo, že není nový, objasnili mi to tak, že ho kdosi vrátil právě na okamžitou výměnu, ale jinak byl přístroj v pořádku, tak ho opět umístili do prodeje. (Jinak mi ho ale samozřejmě vyměnili za nový.)